יין אדום

יין אדום: הסגולות הבריאותיות של היין האדום          

יין הוא תחום מרתק ועשיר בידע שעובר כבר אלפי שנים, אבל נחקר ממש רק במאה ה-20, כדי להבין אם כל המיתוסים שנקשרו בו אכן נכונים. כל מי שנוסע לסיור למידה וטעימות שמציעים יקבים בצפון יודע עד כמה הוא משקה מיוחד שאהוב על רבים. אנחנו מכירים את ההשפעות המשכרות והמשחררות, כמובן, אבל יש לו גם כמה תכונות שלומדים אותן בשנים האחרונות ומנסים להבין כיצד להיעזר בזה כדי לשפר את הבריאות. עם זאת, חשוב לומר כבר בהתחלה שלא כל דבר הוא משפיע על כולם באותה מידה שלנתוני הבריאות האישיים של כל אדם יש השפעה הרבה יותר גדולה על מצב האדם. כמו כן, חשוב תמיד להזכיר בתחילה שכל הסגולות של יין אדום מומלץ עוזרות רק למי ששותה אותו בצורה מתונה ואינו חורג מהמידה הסבירה, וכמובן גם שאינו נוהג בהשפעתו, כך אפשר ליהנות במלואן מכל הסגולות הבריאותיות של היין האדום.

למה יין אדום לצריכה יומית מתונה?

ראשית, נסביר שכשאנחנו מדברים על יין אדום אנחנו מדברים בעיקר על זנים מוכרים כמו קברנה סובניון, מרלו או שיראז ועוד יינות זניים שהם כנראה עדיפים מבחינת תכולת החומרים הבריאים שלהם. כל אחד שותה אותם לפי טעמו, כמובן, אבל גם יינות בלנד יכולים לתת את אותה ההשפעה. בגדול, ליין אדום מיוחסות סגולות שעושות פלאים במערכת כלי הדם ובלב על ידי החומרים הבריאים שקיימים בענבים. כשמכינים מה יין בחביות היישון מתברר שהם מקבלים מעין תגבור כשהם הופכים ליין והריכוז שלהם אפילו עולה. שוב, מדובר רק בצריכה מתונה כי צריכה מוגברת וחריגה עושה את ההפך.

אז אילו תכונות טובות יש ליין אדום?

כשמדברים על סגולות בריאותיות של יין אדום מדברים על כמה חומרים שנמצאים בענבים ובריכוז הגבוה שלהם שנמצא ביין הם פעילים מאוד נגד בעיות מסוימות בכלי הדם, במוח ובלב. מדובר בפלבונואידים ממשפחת נוגדי החמצון, שהם פועלי ניקיון של כלי הדם מבפנים. החומרים האלה שאחד מהם הוא רזברטרול, יחד עם האפקט של אתנול (האלכוהול שהוא מכיל) עושה שלושה דברים עיקריים: מדלל את הדם ובכך מנטרל ומונע היווצרות קרישי דם שידוע שהם אלה שגורמים הרבה לאירועי לב, הוא מפחית את ייצור הכולסטרול הרע, מגביר את ייצור הכולסטרול הטוב שמגן על כלי הדם והוא מונע נזק פנימי לכלי הדם שנוצר כתוצאה מהיווצרות החומרים האלה על הדפנות ובכך הוא מונע את היצרות כלי הדם.

מי אמר שזה בריא?

בניגוד למחקרים אחרים  שאולי נשמעים מופרכים כי מומנו על ידי גופים אינטרסנטיים, אין בעיה כזאת עם מחקרים אלה. המחקרים אינם מוטלים בספק והם נערכים על ידי גופים בלתי תלויים וחסרי אינטרסים, כך שהם אמינים, ממושכים ומגוונים מספיק כדי להוכיח ברחבי העולם את האפקט הבריא של יין אדום על מי ששותה אותו. מדובר במחקרים חוזרים ונשנים שנערכו במרכזים רפואיים חשובים והתוצאה החד משמעית הזאת חוזרת אצלם כל הזמן. במחקרים האלה הוכח ששותים יין אדום במידה מתונה אכן סבלו פחות ממחלות לב ושיעור התמותה שלהם מכך קטן יותר. זה נאמר גם על ידי בכירים באוניברסיטאות כמו אוניברסיטת קליפורניה, שממליצים לשתות כוס קטנה של יין אדום ליום.

יין אדום טוב למוח

מברר שלאלכוהול במידה מתונה ולצורתו שנמצאת ביין אדום יש גם סגולות מעולות ששומרות על המוח ועל כלי הדם והעצבים שבו. הוא נבדק במשך שנים רבות על אלפי אנשים והמחקרים מצאו שהוא מפחית ב-30% את הסיכוי ללקות באירועים מוחיים משום שהחומרים הטובים בו משפרים גם את מצב כלי הדם במוח ואת זרימת החומרים השונים שבו. זה משפר את הפעילות המוחית ואת ההולכה העצבית ואפילו לאתנול, אתיל האלכוהול שקיים בו יש לזה תפקיד חשוב. כך שלמרות שאלכוהול אינו בריא בכמויות גדולות ויומיות, ברמה הזאת ובריכוז שהוא קיים ביין בשתייה מעטה בכל יום הוא דווקא עוזר לגוף. האתנול מסייע להתגבר על בעיות ולמנוע התפתחות חדשות.

ההשפעה החברתית של יין אדום

בין מדובר בהשפעה של חומרים ותרכובות שיש ביין ובין אם מדובר בשתייה יחד עם חברים ובליווי של ארוחה מאוזנת ובריאה, שגם לה יש בוודאי השפעה מיטיבה על הבריאות, ליין יש השפעה טובה ומוכחת גם נגד דיכאון. אולי זה בגלל האלכוהול שעוזר להיפתח יותר ולהתיידד ולכן מפיג את הבדידות, ואולי זה משום שאנשים משתחררים יותר בסיועו ומרשים לעצמם לעשות דברים שהם רוצים באמת לעשות. זה גם מעודד אותם להתמודד עם קשיים ולכן מפחית דיכאון וזה מוכח. היין משמח לבב אנוש וזה לא בכדי שהוא נחשב למשקה שמגישים בחגיגות ובאירועים, כגון סיורי טעימות יין וגבינות, וכן גם לאורחים ובחגים. הישיבה בצוותא יחד עם השפעת האלכוהול הבריא עוזרים להיפתח יותר לאנשים ולחגוג, לצאת מהדיכאון.

למה דווקא יין אדום?

סביר להניח שגם ביין לבן יש  חלק מהתכונות הבריאות שיש לענבים האדומים, אבל ביינות אדומים כמו קברנה סובניון, שיראז ועוד, מהסוגים שמוצאים בכמה יקבים צפוניים בישראל, מוצאים הכי הרבה נוגדי חמצון מהסוג הטוב והיעיל. במחקרים נמצא שיין אדום מכיל אותם פי עשרה מהכמות שיש ביין לבן ולכן אולי כדאי לקחת בחשבון נתון זה גם כאשר אוהבים לשתות יין אחר. יתרה מזאת, יש היום הסכמה די גורפת שיין לבן אינו מביא לתוצאה הבריאותית הטובה הרצויה כמו יין לבן ולכן עדיף לשתות יין אדום אם זה מה שאתם מרשים לעצמכם לקנות בהזדמנויות מיוחדות ואינכם שותים ממנו בכל יום. ואם כבר יין אדום, דעו שיין קברנה סובניון הוא מלך הבריאות מכל היינות ורצוי שכל יין שתשתו יהיה יין לא מתוק, כי יין מתוק לא עשיר בנוגדי חמצון במידה רבה. כמות מומלצת היא 150 מ"ל לגברים ופחות מכך לנשים, בגלל הגודל השונה של הגוף.

 

תוכן עניינים

מאמרים נוספים